Vanaf 1 januari begon mijn 52 boeken in één jaar project. Gedurende één jaar elke week een boek uitlezen met het doel mijzelf persoonlijk te ontwikkelen. Ik heb uitgebreid de regels van het project, het schema en de gebruikte technieken beschreven.

Vanaf 1 januari  tot en met 31 december in 2017 deed ik een challenge om elke week een boek te lezen om mijzelf persoonlijk te ontwikkelen. Ik heb uitgebreid de regels van het project, het schema en de gebruikte technieken beschreven.

Updates: Project is afgelopen.

Het doel: Ik heb gemakkelijk 52 waardevolle non-fictie boeken gelezen vóór 31 december 2017.

 

Project regels

Schema

Ik las gemiddeld 2,5 uur per week.

Het gemiddelde non-fictieboek dat ik las bestond uit 250 pagina’s. Om aan een boek per week te komen gebruikte ik een los schema waarin ik elke maand 4 boeken uitkoos om te lezen en in de weekplanning telkens 1 boek opnam om uit te lezen.

Dat gezegd te hebben, las ik vrijwel elke ochtend en koos ik wanneer nodig extra tijdstippen overdag om het boek in 1 week uit te kunnen lezen.

 

Technieken

Om een boek in een week te lezen kon ik niet op het tempo blijven lezen dat ik toen bezat. Daarom gebruikte ik zowel snelleesmethodes als efficiëntie-methodes. Door snel te lezen kwam ik op een gemiddelde van 500 woorden per minuut, wat ongeveer twee keer zo snel is als de gemiddelde persoon kan.

Snel leren lezen is een half uur gedaan, ik gebruikte methodes van Tim Ferriss.

Op een effectieve manier te leren lezen kostte mij meer tijd en moeite. Effectief lezen houdt kort gezegd in dat je een beeld vormt van de algemene boodschap van het boek en alleen leest wat voor jou relevant is. Effectief lezen heb je in 5 eenvoudige stappen geleerd.

 

Gelezen boeken

[thst_toggle title=”Januari (5)” state=”open”]

1. Kahneman, D. (2011). Ons feilbare denken.

2. Thaler, R., & Sunstein C. (2016). Nudge: Naar betere beslissingen over gezondheid, geluk en welvaart (4e ed.).

3. Gladwell, M. (2009). Wat de hond zag: En andere avonturen.

4. Riso, D., & Hudson, R. (2000). Enneagram basisboek: De negen persoonlijkheidstypen in kaart gebracht.

5. Riso, D., & Hudson, R. (2010). De wijsheid van het enneagram (3e ed.). [/thst_toggle]

[thst_toggle title=”Februari (4)” state=”closed”]

6. Canfield, J., & Watkins, D.D. (2009) Leef volgens de wet van de aantrekkingskracht.

7. Duhigg, C. (2015). Macht der gewoonte (4e ed.).

8. Goleman, D. (2013). Aandacht: Het fundament van emotionele intelligentie.

9.  Ferriss, T. (2017). Een werkweek van 4 uur: Ontsnap aan de 9-tot-5-mentaliteit en leid een rijk leven.

[/thst_toggle]

[thst_toggle title=”Maart (4)” state=”closed”]

10. Vaynerchuk, G. (2013). Crush it: Why now is the time to cash in on your passion. 

11. Rozendaal, E. (2016). SportMindfullness.

12. Lok, D. (2014). F.U. Money: Make as much money as you damn well want and live your life as you damn well please!

13. Rozendaal, E. (2012). Visualisatie: What you see is what you get. Gehaald van http://sport-gek.nl/

[/thst_toggle]

[thst_toggle title=”April (4)” state=”closed”]

14. Steenbergen, Rutger. (2013). Schrijven voor SEO in 60 minuten.

15. van Erkel, A. (2011). Verleiden op internet’: Hoe maak je een website onweerstaanbaar?

16. Lee, B. (2014). Tao van Jeet Kune Do (Herz. ed.).

17. Demarco, M. (2011). The millionaire fastlane’: Crack the code to wealth and live rich for a lifetime. 

[/thst_toggle]

[thst_toggle title=”Mei (3)” state=”closed”]

18. Covey, S. R. (2010). De 7 eigenschappen van effectief leiderschap. 

19. Schwartz, D. J. (1987). The magic of thinking big.

20. Ariely, D. (2010). Volmaakt onvoorspelbaar: De onverwachte voordelen van onlogisch handelen, thuis en op het werk.

[/thst_toggle]

[thst_toggle title=”Juni (5)” state=”closed”]

21. Musashi, M. (2005). The book of five rings.

22. Lee, B. (2002). Striking thoughts: Bruce Lee’s wisdom for daily living. 

23. Collins, J. (2010). Good to Great: Waarom sommige bedrijven een sprong vooruit maken… en andere niet. 

24. Cornelisse, P. (2012). Taal is zeg maar echt mijn ding.

25. van Kempen, F. (2012). Coachen met actiemetaforen: In beweging met je cliënt. 

[/thst_toggle]

[thst_toggle title=”Juli (3)” state=”closed”]

26. van Berkel, R. (2012). Mindfulness in coaching: Een stap-voor-stapbeschrijving met voorbeelden, tips en oefeningen.

27. Tolle, E. (2013). De kracht van het nu: gids voor een bewust en gelukkig leven.

28. van Veen, P. (2017). Verliefd op je klant: Wat een bioloog je kan leren over verkoop en klantcontact.

[/thst_toggle]

[thst_toggle title=”Augustus (3)” state=”closed”]

29. Manson, M. (2016). The subtle art of not giving a fuck: A counterintuitive approach to living a good life. 

30. Meuleman, J. (n.d.). 31 Facebook Marketing Tips: Meer bereik, likes, shares en reacties op jouw Facebook berichten! Gehaald van https://ova.nl/

31. Young, S. (n.d.). 7 must-known strategies: To learn anything faster. Gehaald van https://www.scotthyoung.com/blog/

[/thst_toggle]

[thst_toggle title=”September (1)” state=”closed”]

32. Robbins, A. (2017). Unshakeable: Your guide to financial freedom. 

[/thst_toggle]

[thst_toggle title=”Oktober (2)” state=”closed”]

33. Vance, A. (2015). Elon Musk: Tesla, SpaceX, and the quest for a fantastic future. 

34. Fancher, R. E., & Rutherford, A. (2012). Pioneers of Psychology: A history (4th ed.).

[/thst_toggle]

[thst_toggle title=”November (1)” state=”closed”]

35. Robbins, A.  (2001).  Awaken the giant within: How to take immediate control of your mental, emotional, physical and financial life [Audiobook].

[/thst_toggle]

[thst_toggle title=”December (5)” state=”closed”]

36. Kenrick, D., Neuberg, S. L., & Cialdini, R. B. (2014). Social Psychology: Goals in interaction (5th ed.).

37. Mook, D. G. (2001). Pyschological research: The ideas behind the methods. 

38. Larsen, R., Buss, D., & Wismeijer, A. (2013). Personality Psychology: Domains of knowledge about human nature.

39. Obama, B. (2009). Dromen van mijn vader: Het verhaal van mijn familie. 

40. Pennebaker, J. W. (2013). The secret life of pronouns: What our words say about us. 

[/thst_toggle]

 

Proces van het project

In het begin van het jaar ging het me goed af; ik las elke week een boek, meerdere weken achtereen. De boeken waren een plezier en ik deed ook erg veel nieuwe kennis op. Ik begon vrijwel elke ochtend met 15 minuten lezen wat in de buurt kwam om een boek uit te krijgen in een week.

Ik deed ongeveer 1,5 pagina in een minuut, dat is zo’n 167 minuten lezen om een gemiddeld boek uit te krijgen. Dat aantal verdeeld over 7 dagen kwam neer op 23 minuten lezen per dag. Om de overige 8 (23-15) x 7 = 56 minuten aan leestijd te behalen plande ik een aantal keer per week een activiteit ‘lezen’ in.

Daarbij las ik vrijwel nooit langer dan 30 minuten achtereen, dat had vooral te maken met de benodigde concentratie voor snel lezen. Na 30 minuten merkte ik dat mijn leessnelheid dusdanig achteruit ging dat het me niet meer rendabel leek om langer door te gaan.

Ik kreeg het moeilijk met het schema rond augustus, ik zat toen midden in het project ‘Frans in 3 maanden’. Dat in combinatie met de revalidatie van een ernstige knieblessure, die zeker 45 minuten per dag aan training in beslag nam en het me erg lastig maakte om aan het schema te voldoen.

Begin oktober besloot ik het project officieel af te stoten, zo schreef ik in de evaluatie van september. Dit deed ik met het doel om meer tijd te krijgen voor andere dingen die mij belangrijker leken. Op dat moment stond de teller op 32 en ik liep toen dus al 7 boeken achter (week 39).

Toch bleef ik wel lezen, ik stopte slechts met het stellen van expliciete doelen. Niet geheel tot mijn verbazing was na 9 maanden intensief lezen, het lezen een gewoonte geworden. Dat zorgde ervoor dat ik alsnog 8 boeken las in de resterende tijd van het jaar. Met die 8 boeken kom ik uit op het mooie eindgetal van 40.

Daarbij had ik nu ook de gelegenheid om dikkere boeken te lezen. Zo las ik een aantal dikke autobiografieën die ontzettend waardevol bleken te zijn. Mijn leessnelheid ging bij autobiografieën wel drastisch achteruit, dat is ook logisch. Dit soort boeken zijn echt verhalen; ‘efficiënt’ lezen kan niet. Snel lezen kan daarentegen wel, maar tot op zekere hoogte omdat de gemiddelde alinea anders is geschreven.

 

Resultaat

Ik las 40 non-fictie boeken in 52 weken, ik heb dit project dus officieel niet gehaald. Ook al is 40 een stuk lager dan het doel van het project, toch zijn het nog steeds 40 boeken in één jaar!

Met trots kan ik zeggen dat ik elke 1.3 week een boek uitlas!

 

Het 52 boeken in één jaar project herhalen voor jezelf.

Na enkele maanden kwam ik erachter dat ik het doel niet juist beschreven had. Een lijst van dingen die ik nu anders zou doen:

 

1. Duidelijkere definitie van ‘boeken’.

2. Doel zo opstellen dat boeken met veel pagina’s ook aantrekkelijk blijven om te lezen.

 

Non-fictie boeken, houdt dat ook in dat (auto)biografieën zijn toegestaan? En hoe zit het dan met e-boeken en audioboeken? Bovendien bestaat het ene boek uit 150 bladzijdes en het andere uit 500. Daarbij begon ik meer boeken te lezen van het kaliber 500+ pagina’s met de start van mijn universitaire studie, Psychology.

Is het dan wel eerlijk om zo’n boek als 1 boek te tellen? Ik heb het een soort van ‘opgelost’ door dikke boeken af te wisselen met dunnere om het gemiddelde van 250 bladzijdes te behouden.

Verder zou iedereen die bereid is om eenmalig een uur te steken in sneller en efficiënter leren lezen het qua tempo moeten kunnen nabootsen. Daarnaast heb je zeker zo’n 2,5 uur per week nodig om het doel te kunnen halen.