Social Media Dieet project

In februari 2017 startte ik het social media dieet project om meer tijd vrij te maken voor dingen die er echt toededen: familie, vrienden en mijn persoonlijke doelen en projecten. Ik heb uitgebreid de regels van het project, het schema en de gebruikte technieken beschreven.

Ik startte dit project vanwege een wake-up call. Eind 2016 liep ik een hersenschudding op tijdens een karatewedstrijd waardoor het voor mijn herstel essentieel was dat ik zo weinig mogelijk tijd spendeerde op mijn telefoon (social media).

De hersenschudding duurde 2 maanden en het lukte me geen enkele dag om de telefoon niet te gebruiken. Na van m’n hersenschudding hersteld te zijn besloot ik dat ik de tijd die ik spendeerde aan social media drastisch omlaag wilde hebben.

Op wilskracht en discipline wilde ik in januari een weekgemiddelde van onder de 2 uur en 50 pick-ups, ook dit faalde grandioos. De enige oplossing was een project met strakke regels, ofwel met een sociaal contract.

Updates: het project is afgelopen.

Doel: Ik gebruik mijn iPhone gemakkelijk gemiddeld minder dan 2 uur per dag en ontgrendel deze gemiddeld minder dan 50 keer per dag voor 31 december 2017

Let op: dit doel is een jaardoel, het project zelf liep van 7 februari t/m 7 mei 2017.

 

Project regels

Schema

Dit project had een afwijkend schema in vergelijking met Frans in 3 maanden en 52 boeken in één jaar omdat het ging om iets afleren in plaats van iets aanleren.

 

Sociaal contract

Ik verbind mijzelf aan: ik heb een gemiddelde telefoongebruik van maximaal 2 uur en 50 pick-ups per dag.

Dit houd ik vol vanaf 07-02-2017 t/m 07-05-2017.

Elke week (zondag 22:00) rapporteer ik aan mijn ouders en zusje of ik me aan het contract heb gehouden.

Als het me niet gelukt is om mijzelf aan het contract te houden, wordt de cheque van €12,50 die in de envelop zit verzilverd door de mensen aan wie ik de cheque gerapporteerd heb. Zij mogen hier iets leuks van doen waarbij ik niet voor uitgenodigd ben.

Verder moet ik op Facebook posten dat het me niet gelukt is me aan mijn contract te houden. Als kers op de taart moet ik weer een nieuwe cheque in de envelop zetten die ik bij de volgende controle weer kan verliezen.

In totaal kan ik over deze 3 maanden €150,- verliezen (dit is gespaard geld).

Spelregels:

1. Onder geen enkele omstandigheid is uitzondering mogelijk

2. Mama, papa en Mila mogen mij enkel steunen in dit doel.

 

Ik Wil Het Standaard Sociale Contract

of

Ik Wil Meer Weten

 

Technieken

Ik heb veel technieken gebruikt en die heb ik in 1 e-cursus gestopt: het Social Media Dieet Bootcamp (SMDB). Daarbij wil ik wel zeggen dat ik al die technieken ook gebruikte voordat ik het sociale contract gebruikte en toen faalde ik grandioos.

Hetgeen dit project echt succesvol maakte was het standaard sociale contract.

Apps die je kunt gebruiken om je telefoongebruik te tracken:

IOS: Moment
Android: QualityTime
Windows: Perfect screen tracker

 

Proces

In het begin had ik moeite met het vinden van een goede app. De één nam de tijd die het kostte om te bellen wel mee en de ander deed dit weer niet. Uiteindelijk kwam ik uit op de app Moment, deze nam het bellen niet mee.

In mijn geval vond ik dat bellen niet meegerekend hoefde te worden omdat ik (als student) vrijwel alleen privételefoontjes had. Bovendien wilde ik het appen vervangen met bellen, dus dan is het wel handig als bellen is toegestaan.

Bellen in plaats van appen had een positief effect op de kwaliteit van de gesprekken, als ik met iemand belde waren we namelijk beide volledig gefocust op elkaar.

Ondanks die goede gesprekken ontving ik ook kritiek van mijn directe kring. Ik had mijn telefoon praktisch altijd op ‘niet storen’ waardoor ik vaak slecht bereikbaar was.

Verder werd het gemiddelde niet berekend over de afgelopen 7 dagen maar over maandag tot en met zondag en dat was terug te zien in mijn gedrag. Zo af en toe moest ik namelijk een ‘mediavastdag’ aan het einde van de week inplannen om het gemiddelde omlaag te krijgen.

Het waren dan ook vooral die mediavastdagen die moeilijk te begrijpen waren voor mijn directe kring.

Al met al heb ik er ontzettend veel profijt van gehad. Het leverde me meer tijd, energie en betere relaties op.

 

Resultaat

Gedurende deze 3 maanden heb ik elke week een gemiddelde gehad van onder de 2 uur en 50 pick-ups. Ik heb dus voldaan aan alle eisen van het sociale contract en dit project gehaald. Exacte resultaten:

Screentime: gemiddeld 1 uur en 40 minuten per dag.

Pick-ups: gemiddeld 30 pick-ups per dag.

Verder kan ik met veel trots zeggen dat ik nu (31 december 2017), 7 maanden na dato, nog steeds een gemiddelde van onder de 2 uur en 50 pick-ups heb. Hieronder de resultaten van geheel 2017.

 

 

Merk op dat de voormeting hier niet in zit! Die ligt in eind 2016, helaas is de data daarvan verloren gegaan. Bovendien zou die data ook niet objectief zijn omdat ik alleen data heb van periodes waarin ik probeer mijn telefoongebruik te verminderen.

Vanuit mijn herinneringen kan ik zeggen dat ik toen zeker boven de 3 uur zat, maar dat is natuurlijk erg subjectief. Toch is het wel in overeenstemming met de data van januari, daar lag het meest extreme punt.

Hoe erg het echt was is dus, helaas, niet te zien in de screenshots hierboven. Alhoewel we wel een schatting kunnen maken.

Als we ervan uitgaan dat ik een gemiddelde gebruiker was dan had ik een telefoongebruik van 3 uur en 57 minuten en 52 pick-ups per dag voor ik begon aan het verminderen van mijn telefoongebruik. In vergelijking met dat heb ik mijn telefoongebruik met bijna 50% verminderd.

Dat is ook precies de 50% vermindering die ik claim in het Social Media Dieet Bootcamp.

 

Het Social Media Dieet project herhalen voor jezelf

Ik zou het een en ander aanpassen mocht je dit project voor jezelf willen herhalen. Alleen de tijd meten die je doorbrengt op je telefoon lijkt vreemd als je het een ‘social media dieet’ noemt.

Ook had ik geen laptop gedurende dit project. Thuis had ik wel een computer staan maar die gebruikte ik vrijwel alleen voor school of eigen projecten. Voor iemand die de laptop wel intensief gebruikt komen de huidige regels dus tekort.

Voor een volgende keer zal ik daarom duidelijker definiëren wat wel en niet mag. Merk wel op dat de regels voor een dergelijk project per persoon erg kunnen verschillen. Ik gebruikte bijvoorbeeld bijna geen YouTube, terwijl anderen daar het meest gebruik van maken!

Aanvullend hierop zou ik ook de tijd die ik besteed op de computer/laptop/smartwatch meten. Daarnaast zou een duidelijkere voormeting ideaal zijn.

Ook zou ik niet meten van maandag t/m zondag, maar over de afgelopen 7 dagen. Zo voorkom je sterke schommelingen in het telefoongebruik.

Wellicht dat ik dit project herhaal met een agressiever doel.

 

Meer artikelen/blogs

Nog eens alle artikelen/blogs die te maken hebben met het Social Media Dieet Project:

 

1. Telefoonverslaving, 8 symptomen in vraagvorm

2. Mijn telefoonverslaving en gezondheid ?

3. Vasten van social media, de voor- en nadelen ✅❎

4. Social Media Dieet Bootcamp